lørdag 2. mai 2009

NESLEPESTO


På vei hjem her om dagen gikk jeg forbi noen struttende nye brennesleskudd. Da jeg var sikker på at de var utenfor område for hundeskvetting og herreskvetting, plukket jeg dem med meg. ( Jeg gikk først innom nærmeste bakeri og tigget til meg en latexhanske.) Vel hjemme husket jeg at jeg en gang hadde smakt en pesto bestående av blandt annet nesle. Derfor bestemte jeg for å prøve å lage en variant. 

Ordet pesto betyr egentlig "knust" og ble opprinnelig laget/knust i morter nord i Italia. Hardcore pestomakere sverger den dag idag til morter, og mener bestemt at den blir best slik. Jeg vet ikke, jeg har har ikke prøvt. Jeg vet derimot at hjemmelaget pesto er noe helt annet og mye bedre enn kjøpepesto. En enkel og overkommelig affære er det også. Har du ikke nesler for hånden, tar du hele potten med basilikum istedet. Bruk stilker og det hele. 

PESTO MED NESLER
1/2 potte basilikum
       Like mye brennenesleblader ( Husk hansker)
3 store båter hvitløk
50 g pinjekjerner 
50 g revet parmesan
Olivenolje til passe konsistens
Salt og pepper.

Hiv alt, bortsett fra olivenolje i en hurtigmixer/blender og køyr! Deretter tilsetter du olivenolje til passe konsistens. Fyll pestoen på et rent glass, og hell litt olivenoljepå toppen. Da holder seg lenge i kjøleskapet, helt til den er oppspist.

Skjær opp et stykke deilig ferskt brød, smør på. Et par gode røde tomatskiver på toppen. Eller generøst over nykokt pasta. Nyt! Den brenner ikke.

( Dette er første del av en utfordring jeg fikk fra vivi for litt for lenge siden. Man skulle legge ut 2 oppskrifter man selv har testet, egne eller andres og så utfordre 2 andre til å gjøre det samme. Jeg legger ut en oppskrift nå, og utfordrer fru Storlien til det samme. Neste oppskrift og utfordring  kommer.... om litt.)

9 kommentarer:

Mammadamen sa...

Ser veldig fristende og godt ut!

fru Storlien sa...

Det ser godt ut! Jeg føler meg litt på tynn is, siden jeg ikke akkurat er noen Nigella Lawson, men jeg skal nok klare å koke sammen noe!

fish-fish sa...

Så kjekt at du fant meg! Så fant jeg deg og. Men vi har snakket før på strikkekafe i Knarvik. Jeg heter Valde til etternavn (Vigdis først) og er gift med Vegar. Skal bli spennende å se ditt nye prosjekt. Jeg jobber med gjenbruk/redesign som en av oppgavene i kunst og håndverk på Meland ungdomsskule, så hodet mitt har vært der nå i flere år. Det synes ikke i bloggen enda, men det er derfor den heter "filletante". Gleder meg til å se hva du lager!

Blogger sa...

Bedre sent enn aldri ;-) En ting: er det bare bladene fra brennesla du bruker?

Jakob sa...

Oi oi, den var særdeles fristende! Men er det sant at man bare skal ta nesleblader om våren, eller er det en myte?

Mykstart sa...

Jakob: Har ikke peiling på det med våren. Jeg tror mer det handler om å bruke friske unge skudd. Ikke gamle trælete stilker. Samme gjelder for skvalderkål.

Jakob sa...

Ja, her står altså flere sannheter for fall. Vi lærte i o-fags-timene at man aldri, aldri, aldri måtte bruke nesler annet enn om våren. Jeg er mer og mer kritisk til disse o-fags-timene. Nok en gang: Dette så godt ut, og skvalderkålen kan bare stå der og skvaldre, til pers skal den.

Mykstart sa...

Vil presisere at jeg på ingen måte si er ekspert på nesler. Sa de man kunne dø av det i o-fagstimen?

Jakob sa...

Nei, ikke dø, men at det smakte vondt. Men det sa man om så mye på syttitallet. Skeptisk, ja.