tirsdag 5. mai 2009

INTENSIVE KNEKKEBRØD


Liker du ikke å bake sier du? Helt greitt det. Du kan lage knekkebrød uansett. Jeg vil kalle det røring, smøring og muligens litt klasking. Det går fort, men regn med litt tid i ovnen. Resultatet blir sprøtt godt, for ikke å snakke om hvor imponert folk blir når du spør om de vil smake på hjemmelaget knekkebrød. Denne oppskriften har spredd seg som ild i tørt gress fra sykepleier til sykepleier på intensivavdelingen på Haukeland sykehus. På fritiden gjør de ikke annet nå, enn å røre-klaske-smøre knekkebrød.. Her får du oppskriften, de er selvsagt sunne som rakkern, får ikke dette sving på tarmen din, får ingenting det. 

KNEKKEBROT
4 dl samalt grovt rug

4 dl havregryn lettkokt

2 dl solsikkekjerner

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

1 ts salt

7 dl vatn


Rør dette sammen. (Nei, ingen elting) Klask røra/deigen ut på 2 bakeplater. Så går du over med slikkepott og glatter det fint og jevnt helt ut i kantene. Obs! Viktig at det er ganske jevnt. Del opp med pizzahjul før du steker.


Varmluftsovn: 180 grader i 50 min. Begge brett i ovnen.


Vanlig ovn: Begge brett inni ovnen, bytt plass på brettene etter halve tiden. Om de ikke er ferdig etter 50 min, la de stå 15-20 min lengre. Eller lengre. Du ser. 


Uansett ovn: Sett døra på gløtt og avkjøl knekkebrødene i ovnen når de er ferdig.

Så er det bare å knase i vei! Med ost eller andre godsaker. 


( Jeg tok i tillegg å stødde på litt solsikke og sesamfrø på toppen, jeg liker nemlig frø..)


Dette er andre del av utfordringen jeg fikk fra vivi, som gikk på at man skulle publisere en oppskrift man selv hadde prøvd, trenger ikke være en egenkomponert en. Og så kaster hun stafettpinnen videre til 2 andre. Jeg utfordrer herved mammadamen! 

22 kommentarer:

Siw sa...

Ånamm! Det må selvfølgelig prøves! Du ersså flink, du May! Blir alltid så imponert over alt du kan :) takk for oppskrift, klemdiss

Neglecta sa...

Jeg driver stadig og står midt i mellom brødboksen og knekkebrødskapet på morgenkvisten - nå ble jo valget enkelt! Dette så moro og godt ut, og så var de riktig så lekre. Takk for tips!

Anonym sa...

Oi de blei jo superproffe!! Og ser skikkelig lekre ut med frø på der de ligger og roper ut "SPIS OSS!!"
Tia :-))

Mammadamen sa...

Morsom utfordring:-)! Jeg tar den! Kanskje allerede til helgen... I vår familie er det forresten Pappamannen som er bakemester, men nå må han vike litt plass ... hihi:-)

Skal prøve knekkebrødene dine og. De ser supergode ut:-)

anne sa...

På vei til kjøkkenskapet nå, for å sjekke beholdningen av sammalt rug...

Mykstart sa...

Embla: Du får ta med deg en dose av disse, neste gang du skal på ferie og magen krangler.

Neglecta: Ja helt riktig, både moro og godt. Mest moro at det er så enkelt å smøre sammen.

Tia:No er de oppspist. Og ny runde står for døra.

Mammadamen: Gleder meg til å se!

Anne: Sammalt rug GROV! Husk det!

Blogger sa...

Hjemmelaget knekkebrød - fantastisk! Det må jeg prøve :-)

Berit sa...

Takk for inspirasjon. Vi har laget knekkebrød etter oppskrift, og med en glutenfri vri. Det var nok bildet ditt som gjorde utslaget.
Hele gjengen har spist hjemmelaget knekkebrød til kveldsmat. Ungene var enig i at det var luksusutgaven av knekkebrød.
...og i morgen skal de serveres på sosialkontoret.

Mykstart sa...

Berit: Så kjekt! Hvilke mel brukte du i de glutenfrie knekkebrødene da? Det vil jeg gjerne vite. Vi har jo små og store venner som har cøliaki.

Berit sa...

Jeg brukte glutenfrie havregryn. De er store, men det gikk helt fint. Brukte lunket vann og ventet litt før jeg helte røren utover.
Hadde planer om å bruke bokhvete eller hirse, men dette hadde de ikke på butikken.
Brukte 3 dl grov Semper brødmix og 5 dl havregryn. Tok også i noen ts. Pofiber. (Semper har dette også) Tror det er laget av ris.
Brukte ellers oppskriften slik den står. Kjempegode med Blåmuggost :)

Anonym sa...

dei får ein spesiell note med litt havsalt og eller grov havregryn oppå
;-) KJB

Mykstart sa...

KJB: Ja det vil eg tru at de får.. skal prøve neste gang. Og eg blei sjukt nysgjerrig på kem du e..:-)

anne sa...

Nå testet ut med stor suksess, hos både store og små - tre generasjoner er enige om at dette er verdens beste knekkebrød.

Farfar gikk hjem med høye kneløft og oppskrift i hånd,og retter nesen mot butikken for å kjøpe ingredienser. Nå skal farmor overraskes med noe godt når hun kommer hjem fra Thailand på torsdag. Han hilser deg mange ganger, "du finner på så mye kjekt!"

Mykstart sa...

Så kjekt at det er fleire som har prøvt knekkebrøda. Blei veldig inspirert til å fortsette med enkle veldig gode matoppskrifter. Trur jammen eg skal gjøre det.

nmgds sa...

Vi har også testet oppskriften som glutenfri-variant.

Valget her falt på Jyttemel (siden vi hadde det stående), glutenfrie havregryn, også var det tomt for solsikkefrø, så vi erstattet med pinjekjerner for anledningen. Resten som beskrevet i oppskriften.

Det smakte nydelig.

Takk for at du deler :-)

Jan Tore Gjøby sa...

Hallo!
Ser spennende ut. Er det mulig å erstatte havregryna med noe? Sønnen min skal hverken ha hvete eller havre.

Mykstart sa...

Prøv med hirseflak for eksempel? Eller andre flak som han han tåler. Quinoa flak.. bare å bytte ut i vilden sky med denne oppskriften her. Se kommentarer lengre opp for glutenfri variant. Lykke til!

Tine L. Frost sa...

Jeg har fått en lignende oppskrift fra moren min, og synes det er mye enklere å få det jevnt og fint hvis man fordeler deigen mellom to stykker bakepapir. Man kan evt. bruke en kakerull, men det går også helt fint bare med hendene.

Disse er skummelt gode!

k sa...

Nå har jeg bakt etter inspirasjon fra frk Makeløs, og disse knekkebrødene er jammen vanvittig gode! Blir ikke noe mer kjøpeknekkis her i huset :-)

Martilie sa...

Spennende oppskrift på knekkebrød. Første runde ble noget mye stekt. Nå er neste runde på gang :) Får følge litt bedre med nå..

Bernt

Torunn sa...

Hei. Disse knekkebrødene så kjempegode ut. kjekt med hjemmelaget. Jeg har også prøvd en glutenfri variant. Laget dobbel oppskrift med en gang :) Takk for at du deler oppskriften din.

Åge sa...

Også veldig godt å drysse valmuefrø oppå idet de settes i ovnen. Jeg steker knekkebrødene ekstra godt slik at de er "noe" nesten brent(pass på !!!!). Herlig