tirsdag 19. mai 2009

IKKE BARE ROSER OG KJOLER

I en kolonihage må man gjøre pliktarbeid, man flagrer ikke konstant rundt i Laura Ashleykjoler og innreder shabby chick, kun avbrutt av barfotnynnende roseklipping. Kolonihage er hardt arbeid, det er tak som må skiftes, det er hele bjørkehekker som må sages ned. For så å måtte kuttes opp i små biter, også kalt ved. Og enda mindre biter kalt flis.


I en kolonihage finnes det mange komiteer. Jeg har sagt meg villig til å delta med friske kolonihagekrefter når min tid er inne. Men idag har jeg altså utført mitt første pliktarbeid. Det finnes en egen pliktarbeidssjef. Hun delegerer arbeidet videre til forskjellige luke og plantesjefer. Som så setter igang de forskjellige luke og plantegruppene. Man luker kun på oppmerket sted. 

Jeg kom i en lukegruppe. I skvallerkålgruppen. Jeg tror det er nybegynnertrinnet. Her var det ikke snakk om tilfeldig røskeluking, man måtte bruke egnet lukevertøy og dra det onde opp med mest mulig av roten. For det er jo der det onde sitter, i roten. Får man det ikke opp den, spretter det jo bare opp igjen som skallerkål og løvetann.

De mest erfarne kolonistene hadde med egen kvistfreser, og fikk frese kvist. Det så gøyere ut enn luking av det djevelske ugresset. Men kanskje en annen gang? Når jeg avanserer litt, så kommer også jeg i fresegruppen? 

Inntil videre, deres hengivne ukronede skvallerkåldronning. Noen som har gode tips for fjerning av slikt utysje? Som ikke innbefatter giftdreping. Jeg har nemlig fått uendelige mengder slikt med på kjøpet. Jeg har aldri sett dem stå så tett noen annet sted enn i min nye hage. Og det er jo måte på hvor mye pesto og pai man orker å lage av den. Dessuten så har jeg ikke kjøkken enda.

5 kommentarer:

Berit sa...

Gratulerer med hytte og hage i byen.
Når det gjelder hanefoten så tror jeg du kommer lengst med å godta at den er en del av hagen. Har du løs jord, f.eks iblandet mye oppfrest kvist (og det har du vel rielig tilgang på), så er den veldig lett å rive opp. Men kvitt den blir du ikke. Lykke til.

tia sa...

Kan hanefotlukedugnad være noe å satse på? Med innlagt matpause der en spiser utysje. Stormkjøkken....Kommer om noen uker....kan bidra litt.

Blogger sa...

Hehe... så det dreier seg om en ordentlig hage :-D I starten trodde jeg du skrev i metafor og at det dreide seg om å luke bort menneskelig ugress, og at skvallerkålgruppen stod for sladderkjerringene... HERREGUD, jeg skjønner jeg må flytte for på få meg min egen hage - jeg blir jo helt imbesil når det kommer til hageprat. Beklager misforståelsen ;-)

Mykstart sa...

Vivi: Hehe.. ja det dreier seg om en ordentlig hage ja.
Jeg har nettopp begynt min hagekarriere, og enda ikke helt inne i hagepratet.

fish-fish sa...

Har en nabo her, en skikkelig stril, som har lært meg at luking av hanefot gjør vondt værre: en deler opp roten i mindre deler når en røsker i den og dermed har du en god del nysådde planter i jorden du ikke veit om når du er ferdig... Hans (og mitt) råd er å knipe av bladene, særlig om våren, slik at røttene dør av lysmangel. Mye hyggeligere enn dyptgående opprivende paranoid panikk-luking.