torsdag 21. januar 2010

KUNG FU SMURF



Det minste mennesket i husstanden her har nok sett litt for mye på filmen Kung Fu Panda. Skillet mellom fiksjon og virkelighet er tidvis ikke-eksisterende, om han ikke er selveste Pandaen, så er han definitivt en nær og ivrig medhjelper. Man går ikke lengre trygt rundt i sitt eget hjem, plutselig har fyren sneket seg innpå og brøler sine selvkomponerte karatelyder med så stor innlevelse at man kan få pustebesvær. Markeringens kunst beherskes dessverre på langt nær. Selvfølgelig har han fått tilsnakk med streng og direkte øyekontakt: Man bokser ikke i magen eller andre steder, selv voksne synes det er veldig veldig vondt med  svingslag fra en kraftsmurf. Kanskje han får for mye tran?


- Mamma.. jeg har veldig lyst å begynne på karate!
- Ja, det har jeg nesten skjønt du.
- Jeg tror det er veldig lurt for meg å begynne på karate, faktisk.
- Lurt? Hvorfor det?
- Jo, fordi jeg er veldig voldelig.
- Jaså du. Du er voldelig..?
- Ja voldelig. Og da er det bra å gå på karate.
- Synes du det altså? Jeg er nok ikke helt enig med deg der du.
- Neivel. Da tar vi kickboksing. Hva er forresten kickboksing?
- Det er boksing der man har lov til å sparke også.
- Kult! Da tar vi det.
- Men du, vet du hva voldelig er for noe da?
- Nei?
- Det er en som slår og sparker og er veldig veldig slem med andre.
- Da er jeg nok ikke så voldelig. Jeg er jo ikke så slem. Jeg er bare en som er litt vill og liker å sloss.

Her blir det ingen tran de to neste ukene.

Illustrasjon: Susi Brox Nilsen har tegnet Kung Fu Smurfen. Hun er også bidragsyter i syboka

11 kommentarer:

AstridVU sa...

Fantastisk! Jeg elsker disse små historiene dine - og naturligvis, disse små smurfene med selvinnsikt til tusen er rett og slett ganske så bedårende! :)

Agneta sa...

Naw, så søt! Eller det er vel ikke det en kungfusmurf ønsker å bli omtalt som... Men herlig historie. Følger med her som vanlig. Veldig fin illustrasjon. Gleder meg til boken kommer.

Klem

Unknown sa...

Ååååååååååååååå hahahahah såååå fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiint!!!!!!!! jipppiiiiii, legg ut link nå på fb!!

x x x

Katinka på www.farmorsbloggen.se sa...

Vilken TUR att jag började twittra så att jag hittade dig! Nu lägger jag upp din fina fina blogg bland mina favoriter på www.farmorsbloggen.se

Neglecta sa...

Hehe, de plukker opp litt her og litt der, og vips! så har man voldelige kung-fu-smurfer også. =o) Bonusvampyren hadde her i huset en lang periode han var katt og det var en meget mer behagelig affære, vil jeg anta. ;o)

Mammadamen sa...

haha:-) De smurfene dine er noen fantastisk sjarmerende personligheter med en utrolig selvinnsikt. Jeg blir så glad av å lese de små historiene dine. Nå gleder jeg meg enda mer til Prinsen snart kommer fra barnehagen! Ønsker deg en super helg!

Alt godt sa...

Strålande!! ROTFLOL som vi sa i gamle dagar!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Haha, livet er aldri kjedelig med småfolk rundt seg!
Herlig historie.

Og ja, små snev av messing tror jeg på. Man ser det mer og mer rundt om. Får problemer jeg og, med tanke på bondeblått, messing og furumøbler, men med messing i kombinasjon med alt det hvite blir stemningen litt lunere.
Og noe må før eller siden ta over for fattigmannssølvet som har vært "hot" i mange år nå. Jeg er klar for litt forandring iaff:)
Klem

fru Storlien sa...

Fantastisk! det ligger en liten utfordring til deg hos meg, en liten avsporing fra bok og sånn...

Anonym sa...

Fin blogg du har;-)

Hilsen fotografkollega Synøve Dreyer

Dr. Borg sa...

Undertegnede går på Tiger Karate med yngstemann. Anbefales. Voldelig på en litt kosete måte. Lekeslossing to ganger i uken. Dødskult. Kjør tran.