mandag 27. juli 2009

KUMELK

Hver sommer lar Smurfemamma sin indre budeie slippe løs. Det som er tøylet og holdt inne resten av året, slippes nå løs i en melkeorgie av guds nåde. Vi er så heldige at vi får kjøpe melk fra bonden her, og då går det i tyvelitersspann. Dette er et av sommerens høydepunkter, og barna jubler: Jeg vil ha kumelk NÅ! Og jeg vil ha mere!

Jeg skal komme tilbake til budeievirksomheten i senere innlegg, men kan nå rapportere om kefir, tykkmelk, rømmekolle og youghurt på gang. Det syrnes og modnes på benker og i skap. Og det pleier å være forfriskandes saker! Det er ikke få liter vi heller i oss i løpet av et par sommeruker.
En liten titt fra vårt nordlige paradis. Ps: Nå kom nettopp naboen og lurte på om vi ville ha fisk. Selvsagt! Nå blir det kaldsei til middag i morgen. En av mine yndlingsretter!

5 kommentarer:

Neglecta sa...

For en suveren ferie! Ønsker dere gode dager der nord.

IfraLahell sa...

Dette så deilig ut May! Håper dere har en nydelig ferie:)

Angående signaturfeltet mitt så ANER jeg virkelig ikke- har prøvd å trykke på litt knapper nå så får vi håpe det funker neste gang!

Fortsatt god ferie til deg og alle smurfene!

Bente sa...

Neimen, er det du som har laget den nye, fantastisk fine baby-strikke-boken min!!?! Den er jo en skatt! Så mange fine oppskrifter og sååå flotte bilder! Jeg er igang med den hvite buksen nå og planlegger å strikke en av de myyyke, fine jakkene! Gleder meg til oppfølgeren!!? ;)

Mykstart sa...

Neglecta: Ja vi har strålende dager her nord! Krysser fingre for at sommerværet fortsetter et par dager til!

Ifralahell: Ja det er DEILIG!

Nr.21: Åå tusen takk for et strålende kompement! Blir så glad så glad for slikt! De plaggene er supre for nyfødte små, de du strikker og tenker på å strikke! Ja det blir en oppfølger, men må først gjøre ferdig Syboka som jeg holder på med nå. Også den for barn. Velkommen tilbake!

Mammadamen sa...

Så fint å gi barna en slik ferie! Melk rett fra kua har jeg aldri smakt, faktisk! Det skal jeg se å få gjort:) God ferie videre, May!